Over ons
In 2025 kochten we, na veel op huurboten en onze eerdere open boten gezeild te hebben, folkboot Norda. We verlangden naar zee - een van de schaarse nog wilde plekken in Europa. Al vanaf het begin van onze gezamenlijke zeiltochten was ons doel om ook andere mensen met kust en zee te verbinden. In onze tien jaar ervaring bij waterschappen en Rijkswaterstaat, en onderweg te voet, op de fiets of op het water, zien we steeds weer hoe we een samenleving gebouwd hebben waarin we onze verbinding met het landschap, en daarmee met onszelf, kwijtraken. Die verbinding willen we herstellen.
Met onze dochter Heike wonen we tussen Veluwe en Nederrijn in een zelfgebouwd houten huis. Het kon niet anders dan dat daar ook een ambachtelijke houten zeilboot bijhoort. We houden van hout om zijn eenvoud, sfeer en omdat het relatief gemakkelijk zelf te bewerken en onderhouden is. Onze folkboot stamt duidelijk af van de oude vikingschepen, met de overnaadse grenen op eikenhouten spanten, dat met nagels tot een romp aan elkaar geklonken is. Het staat symbool voor datgene waar wij voor staan: bezield leven, met aandacht voor dat wat de moeite waard is.
Erik Venneman
Schipper en coach
Gediplomeerd coach tweejarige ITIP-opleiding (lichaamswerk, systemisch werk, intuïtief werk)
Voormalig wedstrijdzeiler
Beleidsadviseur Water bij een waterschap
Heeft een houten huis gebouwd
Houdt ook van (onderwater)fotografie, duiken, surfen, bikepackingraces en koken
Maakt dat wat onder de oppervlakte leeft zichtbaar en verbindt
Vader van Heike
Mieke Huisman
Wildernisgids en schrijver
Wildernisgids (opleidingen bij Raafcraft Survival, Wildernisschool Outback en Marion de Kort)
Schrijft over natuurverbinding, eenvoud en bezieling
Voormalig Beleidsadviseur Water en Duurzaamheid
Heeft een houten huis gebouwd
Houdt ook van wildkamperen, fietsen, studeren en muziek maken
Luistert en geeft woorden aan dat wat diep van binnen leeft
Moeder van Heike
Folkboot Norda
Onze houten folkboot rolde in 1962 in Denemarken van de werf. Het is een prachtig historisch schip, overnaads vernageld, eenvoudig, ambachtelijk en oersterk. De diepe kuip biedt ruimte aan vier opvarenden. In de kajuit zijn twee slaapplaatsen, kunnen we droog zitten en koken. Door de zware gietijzeren kiel onder de boot is ze extreem zeewaardig. Ze is gebouwd voor Scandinavisch weer en de Scandinavische kustwateren. Maar het belangrijkste is dat ze soepel, scherp en stabiel vaart. Een folkboot is groot genoeg om mee op reis te gaan en klein genoeg om je in direct contact met het water en de wind te brengen.
Geschiedenis
Onze folkboot heeft in het verleden meerdere zeilwedstrijden gewonnen, waaronder de befaamde Kieler Woche. Veel folkboten doen ook, vooral in Scandinavië, Engeland, Duitsland en Amerika, dienst als vakantieboot voor gezinnen. Als wij geen zeilprogramma’s draaien, gebruiken wij de boot ook voor dit doeleinde. Hier lees je meer over de geschiedenis van de folkboot en herkomst van onze boot.
Programma’s op een klein schip
Een kleine boot brengt je dicht bij het water. Maar het betekent ook dat er relatief weinig ruimte aan boord is. In onze programma’s voor zes deelnemers nemen we wisselend kleinere groepen van drie personen mee aan boord. Dat betekent dat je een deel van het programma op het water en een deel langs het water - op het strand, aan de kust of op het wad - doorbrengt. Het voordeel hiervan is dat je veel ruimte krijgt voor persoonlijke zeilinstructie en om zelf te varen.
Om voldoende slaapplekken te bieden, combineren we onze zeiltochten met accommodaties vlakbij de haven. Soms is dit een huisje, soms een tent. Soms slapen wij aan land en jij aan boord. In de details van onze programma’s vind je hierover meer informatie. Alle programma’s bieden de mogelijkheid om ten minste een nacht aan boord te slapen en wakker te worden met de geluiden van het water.
Veiligheid aan boord
We vinden het belangrijk om de risico’s die zeilen met zich meebrengt zoveel mogelijk te beperken. Hoe nietig je op het water bent en hoe oncontroleerbaar de zee kan zijn, is iets dat we graag na kunnen vertellen. Onze veiligheidsmaatregelen omvatten:
Voor vertrek ontvangen alle deelnemers onze veiligheidsinstructie. Deze bespreken we nogmaals vlak voor vertrek. Hierin staat bijvoorbeeld wat je moet doen bij man-over-boord en wat de regels zijn tijdens het zeilen.
Alle opvarenden dragen verplicht een reddingsvest.
De schipper (Erik) en stuurman (Mieke) zijn in het bezit van een EHBO-certificaat.
Jaarlijks controleren en onderhouden we hele schip en de veiligheidsmiddelen, zoals brandblusser, EHBO-set en reddingsvesten.
Bij windkracht > 5 Bft varen we niet uit. Bij 5 Bft maakt de schipper (Erik) een aangepast plan op basis van lokale omstandigheden (windrichting, golfhoogte) en zeilervaring van de opvarenden. Bij harde wind kunnen we het grootzeil reven (= zeiloppervlak verkleinen).
Voor noodcommunicatie op het water zijn we in bezit van een marifoon, een telefoon met voorgeprogrammeerde nummers van de KNRM en een Garmin InReach satellietcommunicator.
Scheepspaspoort
Scheepsnaam: Norda
Bouwjaar: 1962
Opvarenden: maximaal 4
Slaapplaatsen: 2 (plus een bed voor 1 à 2 kinderen in de punt)
Toilet: aan boord is geen toilet (we gebruiken een emmer of het toiletgebouw van de haven)
Inventaris: kookstel 1-pits (gas), kookgerei, eetgerei, waterzak, afwasteil, toiletemmer, zwemtrap, anker, 4 reddingsvesten, USB-lader (accu op zonnepaneel en walstroom)
Lengte: 7.68 m
Breedte: 2.20 m
Diepgang: 1.20 m